Hvad kostede det skatteyderne, at Mette Frederiksen i februar i år snuppede privatflyet til Paris? Det er et spørgsmål, som statsadministrationen har særdeles svært ved at svare på.
Det hører til sjældenhederne, at statsministerens brug af privatfly må anses for at være iøjnefaldende. Men det var tilfældet, da Mette Frederiksen i slutningen af februar hoppede om bord på et chartret fly fra et privat firma med kurs mod Paris, for her at mødes med den franske præsident Emmanuel Macron i Élysée Palæet.
Det skyldes først og fremmest, at Mette Frederiksen kun få dage forinden havde indrykket en kronik i Politiken, hvor hun fortalte, at hun var grøn før hun var rød. Eller sagt på en anden måde, så ville hun først tænke på miljøet, før hun ville fokusere på socialistiske reformer.
Alligevel tog hun privatflyet på trods af, at der samtidig afgik et rutefly fra København med samme destination. Et rutefly fra AirFrance der endda nåede frem til Byernes By, få minutter inden Mette Frederiksen med følge landede i den franske hovedstad.
Men hvad brugen af privatflyet kostede skatteyderne, er i dén grad noget, som flere ministerier igennem det seneste halve år, har haft særdeles svært ved at finde frem til.
Få hurtig og nem adgang til artiklen
Vælg den type abonnement, der passer dig bedst – og få adgang til alle artikler, videoer og podcasts
Allerede abonnement? Log ind her
Spørg rigsrevisionen – de kan ikke revidere regnskabet, hvis bilagene ikke findes
Flyselskabet har vel fakturaen, så ministeriet kan vel blot rekvirere en kopi 🧐