Mettes grønne profil holdt tre dage : Chartrede i onsdags luksusfly til Paris – som fløj samtidig med og langsommere end rutefly

Få dage efter Mette Frederiksen udtalte at hun var mere grøn end rød, så hun stort på sin egen CO2-udledning. Det i forbindelse med møder i Paris, hvor skatteyderne måtte betale for hendes brug af et privatfly – selv om et rutefly til samme destination afgik samtidig fra Kastrup.

I disse dage sætter Socialdemokratiet en større kampagne i gang i forlængelse af udmeldinger, som Mette Frederiksen kom med i søndags i en kronik indrykket i Politiken. Her oplyste statsministeren blandt andet, at hun anser det for vigtigere at være grøn end rød :

– Jeg sagde for et par år siden, at jeg er rød, før jeg er grøn. Det passede dengang. Men det gør det ikke længere. Jeg er klar til at lægge forbeholdet væk. Det grønne er ikke længere sekundært.

Det åbne spørgsmål er dog, om der alene var tale om en politisk udmelding uden egentligt indhold. For Bjørknæs.dk kan nu afslører, at Mette Frederiksen onsdag i sidste uge valgte privatflyet frem for ruteflyet, da hun skulle til en arbejdsmiddag i Paris med den franske præsident Macron.

Det på trods af at hun lige så godt kunne have valgt ruteflyet, der afgik samtidig med hendes lille privatfly.

 

16 gange dyrere at tage privat- end ruteflyet

Det skyldes at både Air Frances rutefly og Mette Frederiksens privatfly, chartret hos et Roskilde-firma specialiseret i at udleje såkaldte corporate jets, begge afgik klokken 18 onsdag aften. Et privatfly der ifølge charterfirmaets hjemmeside, har plads til 11 passagerer. Derved er der særdeles god plads omkring de eksklusive borde, hvor passagerne kan indtage en god middag fra dybe lænestole.

Men mens billetter med Air France typisk kan erhverves for maksimalt 3.000 kroner tur/retur, forholder det sig ganske anderledes med Mette Frederiksens privatfly. Aktindsigter har således tidligere fastslået, at det står skatteyderne i omkring 150.000 kroner, når politikere og kongehuset gør brug af Forsvarets Challengerfly – per vej vel og mærke. Selv når der er tale om destinationer som Bruxelles og Paris, der ligger omkring 1½ times flyvning fra København. Derfor kan skatteyderne se frem til at en regning for flyvningen alene på omkring 300.000 kroner, for Mette Frederiksens smuttur til Byernes By.

Ifølge Bjørknæs.dks oplysninger var der ud over Mette Frederiksen, omkring 5 passagerer ombord på privatflyet, der landede i den eksklusive Paris–Le Bourget-lufthavn. Således kan regningen per rejsende alene for udrejsen mellem Kastrup og Paris forventes at løbe op i 25.000 kroner, når charterfirmaet fremsender sin regning til Statsministeriet. Mens den forventede udgift for hver rejsende havde stået i omkring 1.500 kroner, hvis valget i stedet var faldet på Air Frances rutefly.

 

Privatfly direkte i modstrid med Socialdemokratiets nye kampagne

Mette Frederiksens brug af privatfly for at komme frem til arbejdsmiddagen med Macron, er dog ikke kun en dyr oplevelse for skatteyderne. Samtidig må den også anses for at have medført en miljøbelastning, som Socialdemokratiet ellers i sit nye politiske udspil, En fremtid vi kan glæde os til, klart tager afstand fra.

I den netop igangsatte kampagne hedder det således blandt andet :

– Klimakrisen er vores tids største og vigtigste udfordring. Vi har stillet os i spidsen for at gøre et af verdens mest ambitiøse klimamål til virkelighed. Her kan du følge med i den grønne omstilling, der tegner Danmarks fremtid. En fremtid, vi kan glæde os til.

Hvor stor en miljøbelastning Mette Frederiksens brug af privatfly til Paris medførte, kan også ses kapløbet ned gennem Tyskland og Frankrig, det havde med Air Frances rutefly i aftes. Længe lå Air France-flyet, der afgik fra Kastrup direkte før Mette Frederiksen, foran det lille privatfly, som ifølge Flightradar24 dog kom i føresædet midt ned gennem Tyskland. Et forspring der holdt indtil selve indflyvningen i Paris, da Air Frances rutefly landede i Charles de Gaulle-lufthavnen klokken 19.42 – og omkring et minut senere, landede Mette Frederiksens privatfly i Paris–Le Bourget-lufthavnen.

 

På Bjørknæs.dk har vi ad flere omgange såvel i dag som i sidste uge, forsøgt at få en udtalelse fra Statsministeriet omkring Mette Frederiksens brug af privatfly til Paris. Det blandt andet for at få oplyst, hvordan brug af privatfly hvor hun lige så godt kunne have taget ruteflyet fra Air France, harmonerer med den erklærede grønne linje i sidste uges kronik i Politiken. Men Justitsministeriets presseafdeling har ikke ønsket at svare her på, ligesom den end ikke har ønsket at bekræfte statsministerens brug af privatflyet på turen til Paris.

På tilsvarende måde, har vi også forsøgt at få en udtalelse fra Socialdemokratiet. Men heller ikke herfra er der kommet andre meldinger, end at man forventer at vende tilbage på et senere tidspunkt.

 

Billedet over denne artikel, er Statsministeriets pressefoto af Mette Frederiksen.

 

 

2 kommentarer til “Mettes grønne profil holdt tre dage : Chartrede i onsdags luksusfly til Paris – som fløj samtidig med og langsommere end rutefly”

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *